교수소개

부교수

김우혁
직책/직급
부교수
주전공
소비자행동·빅데이터
담당과목
소비자빅데이터분석, 소비자유형분석, 서비스시장분석, 고객서비스, 온라인소비자행동분석, 소비자정량조사, 소비자연구방법(대학원)
전화번호
032-835-8254
이메일
woohyuk@inu.ac.kr
학력

2018.05.11 Kansas State Univ.  (박사)

2015.05.08 Michigan State Univ.  (석사)

2013.08.16 한양대학교  (석사)

2011.02.18 중앙대학교  (학사)

2011.02.18 중앙대학교  (학사)

경력

2024.01 ~ 2025.12 소비문화연구 (편집위원장)

2023.12 ~ 2024.12 관세청 보세판매장 특허심사위원회 (위원)

2023.11 ~ 2025.10 부천도시공사 인권경영위원회 (위원)

2023.09 ~ 2025.08 고양특례시 도시브랜드위원회 (위원)

2023.08 ~ 2025.07 경기도공공투자관리센터 타당성검수위원회 (위원)

2023.03 ~ 2028.02 Journal of Convention & Event Tourism (Editorial Board)

2023.03 ~ 2025.02 인천광역시 도시재생위원회 (위원)

2021.03 ~ 2026.02 글로벌 거버넌스와문화 (편집위원)

2020.03 ~ 2025.02 Journal of Hospitality and Tourism Technology(SSCI) (Editorial Advisory Board)

2020.03 ~ 2025.02 Journal of Hospitality & Tourism Research(SSCI) (Editorial Review Board)

2019.03 ~ 2025.02 Journal of Global Business Insights (Editorial Board)

2019.03 ~ 2025.08 An International Journal of Tourism and Hospitality Research(SCOPUS) (Editorial Board)

연구실적
<논문> 

국제 음악축제의 지역 애착도, 사전지식 관여도가 지역 이미지, 축제에 대한 태도 및 지지도에 미치는 영향에 관한 연구, 아태비즈니스연구 , 제15권(집) , 제1호 , PP.257~271 , 2024.03.31

Understanding the impact of COVID-19 on consumer mobility and recovery from a distance perspective: a mobile phone data application, Journal of Hospitality and Tourism Technology , 제15권(집) , 제1호 , PP.104~122 , 2024.01.02

관광개발 영향인식, 지역애착, 주민관여, 주민지지 및 친환경 행동의도 간의 영향관계: 제주도민을 대상으로, 아태비즈니스연구 , 2023.12.31

The Influence of Festival Consumer's Motivation on Behavioral Intentions: Moderating Roles of The Degree of Involvement, 글로벌 문화연구 , 제3권(집) , 제2호 , PP.60~75 , 2023.11.30

NFT(Non-Fungible Token)의 소비 가치가 구매 의도에 미치는 영향: 지각된 위험과 세대의 조절효과를 중심으로, 소비자정책교육연구 , 제19권(집) , 제3호 , PP.31~53 , 2023.09.27

The future of meetings, expositions, events, conventions (MEEC) in the post-COVID era, Journal of Convention & Event Tourism , 제24권(집) , 제4호 , PP.313~317 , 2023.08.31

Understanding the Relationship among Social Entrepreneurship, Management performance, and Social Performance: The Case of Nigeria, 소비문화연구 , 제26권(집) , 제2호 , PP.179~201 , 2023.06.30

Mental Time Travel in Online Travel Communities: The Application of Past and Future Time Orientations, Journal of Hospitality & Tourism Research , 2023.06.09

The Effect of Over The Top(OTT) Service Platform Characteristics on Consumer Satisfaction and Continuous Usage Intention, 콘텐츠와산업 , 제5권(집) , 제2호 , PP.1~7 , 2023.05.31

Understanding the role of firm-generated content by hotel segment: the case of Twitter, Current Issues in Tourism , 제26권(집) , 제1호 , PP.122~136 , 2023.01.02

The Effects of Destination Regeneration on Revisit Intention: Moderating Roles of Destination Image, 아태비즈니스연구 , 제13권(집) , 제4호 , PP.1~10 , 2022.12.30

Tracking tourism and hospitality employees’ real-time perceptions and emotions in an online community during the COVID-19 pandemic, Current Issues in Tourism , 제25권(집) , 제23호 , PP.3761~3765 , 2022.12.02

How does COVID-19 differ from previous crises? A comparative study of health-related crisis research in the tourism and hospitality context, International Journal of Hospitality Management , 제103권(집) , 2022.05.01

The Relationship Between Selection Attributes of Vegetarian Home Meal Replacements (HMR), Customer Satisfaction, and Repurchase Intention, 관광레저연구 , 제34권(집) , 제2호 , PP.297~315 , 2022.02.28

Effects of Authentic Leadership on Employees’ Turnover Intention and Self-efficacy in South Korea’s Casino Industry: The Moderating Roles of Employees’ Gender and Age, Journal of Quality Assurance in Hospitality and Tourism , 제23권(집) , 제1호 , PP.162~175 , 2022.01.01

The Role of Firm-Generated Content (FGC) in the Gaming Industry: The Case of Twitter, 소비문화연구 , 제24권(집) , 제4호 , PP.155~171 , 2021.12.31

The effect of inventory turnover on financial performance in the US restaurant industry: The moderating role of exposure to commodity price risk, Tourism Economics , 제27권(집) , 제7호 , PP.1417~1429 , 2021.11.01

What Are the Drivers of Citations?: Application in Tourism and Hospitality Journals, Applied Sciences-Basel , 제11권(집) , 제19호 , 2021.10.06

An Automatic Data Completeness Check Framework for Open Government Data, Applied Sciences-Basel , 제11권(집) , 제19호 , 2021.10.06

Understanding the relationship between green restaurant certification programs and a green restaurant image: the case of TripAdvisor reviews, KYBERNETES , 제50권(집) , 제6호 , PP.1689~1703 , 2021.07.06

The Effects of South Korea’s National Image on Revisit Intention among Africans: The Moderating Role of Gender and Age, 소비문화연구 , 제24권(집) , 제2호 , PP.1~16 , 2021.06.30

IT 기업의 환경친화적 경영이 기업이미지 및 구매의도에 미치는 영향: 소비자의 친환경인식을 조절변수로, 사회과학연구 , 제60권(집) , 제1호 , PP.121~140 , 2021.05.31

텍스트 마이닝 기법을 활용한 게임소비자 인식에 관한 연구: 온라인커뮤니티 리뷰(Reddit)를 중심으로, 소비문화연구 , 제24권(집) , 제1호 , PP.73~83 , 2021.03.31

불법주정차 실태 분석: 인천시 사례를 중심으로, 전자공학회지 , 제48권(집) , 제3호 , PP.835~843 , 2021.03.25

Inequality in Scientific Impact: Evidence from the Hospitality and Tourism Literature, 관광레저연구 , 제33권(집) , 제2호 , PP.385~406 , 2021.02.28

Segmentation of Foreign Backpackers by Travel Motivations for Visiting Central Vietnam, 관광레저연구 , 제33권(집) , 제1호 , PP.135~155 , 2021.01.31

문화유산관광지 배낭여행객의 방문동기, 만족 및 재방문의도의 관계 연구:베트남 다낭과 호이안을 중심으로, 소비문화연구 , 제23권(집) , 제4호 , PP.79~98 , 2020.12.31

신비의 땅, 탄자니아 관광산업의 미래: 민간 기업의 정착 및 경제적 기여, 아프리카로 가는길 , 제28권(집) , PP.59~62 , 2020.12.31

그린축제 속성이 축제 이미지 및 재방문 의도에 미치는 영향, MICE관광연구 , 제20권(집) , 제4호 , PP.7~19 , 2020.12.31

Effects of sensory marketing on customer satisfaction and revisit intention in the hotel industry: the moderating roles of customers’ prior experience and gender, Anatolia , 제31권(집) , 제4호 , PP.523~535 , 2020.10.01

Forecasting casino revenue using Google Trends data: Political instability on the Korean Peninsulas, 관광연구 , 제35권(집) , 제6호 , PP.19~35 , 2020.09.30

축제선택속성이 관광지 이미지 및 재방문 의도에 미치는 영향: 인적서비스의 조절효과를 중심으로, 관광연구논총 , 제32권(집) , 제3호 , PP.57~75 , 2020.08.31

Impact of Overall Image, Product Familiarity, Situational Involvement, Attitude toward the Product, and Word-of-mouth Intention toward Korea: The Moderating Effect of Subjective Knowledge, 관광레저연구 , 제32권(집) , 제8호 , PP.307~322 , 2020.08.31

Consumer Perceptions of Green Restaurants: The Halo Effects of Green Practices, 관광레저연구 , 제32권(집) , 제6호 , PP.233~255 , 2020.06.30

Does Social Capital Matter in the Performance of Environmental Corporate Social Responsibility in the Restaurant Industry?: A Perspective on Altruistic Tendency and Sustainability Practices, 관광레저연구 , 제32권(집) , 제5호 , PP.285~309 , 2020.05.31

The Effects of Empowerment on Job Satisfaction in the Hotel Industry: The Moderating Roles of the Employee’s Age and Cultural Background, 관광레저연구 , 제32권(집) , 제4호 , PP.103~118 , 2020.04.30

미래의 땅, 나이지리아 문화 인프라: 한국의 역할, 아프리카로 가는길 , 제25호 , PP.67~69 , 2020.03.31

한국-나이지리아와의 문화교류 활성화 방향, 아프리카로 가는길 , 제24권(집) , PP.54~56 , 2019.12.31

The effect of selection attribute factors on visitors' satisfaction and intention to revisit traditional markets orient, 관광연구 , 제34권(집) , 제6호 , PP.155~168 , 2019.09.30

QSR customer sustainable behaviors and brand practice perceptions on willingness to pay a premium, International Hospitality Review , 2019.09.13

Managing big data in the meetings and events industry: A qualitative study, 관광레저연구 , 제31권(집) , 제7호 , PP.415~429 , 2019.08.01

관광사업체의 해외진출 프로세스 및 장애요인: 심층인터뷰(In-depth Interview)를 통한 질적 연구, 관광연구 , 제34권(집) , 제4호 , 2019.06.30

The effectiveness of green advertising in the convention industry: An application of a dual coding approach and the norm activation model , Journal of Hospitality and Tourism Management , 제39권(집) , 제June호 , PP.185~192 , 2019.06.01

The relationships of wine promotion, customer satisfaction, and behavioral intention: The moderating roles of customers' gender and age, Journal of Hospitality and Tourism Management , 제39권(집) , PP.212~218 , 2019.06.01

Performance drivers in the casino industry of South Korea, Asian-Pacific Economic Literature , 제32권(집) , 제2호 , PP.126~134 , 2018.11.07

Effects of Corporate Social Responsibility on Financial Performance in the U.S. Hotel Industry, 서비스 연구 , 제8권(집) , 제3호 , PP.25~35 , 2018.09.30

Determinants of Hotel Room Price: The Case of TripAdvisor, 관광연구 , 제33권(집) , 제6호 , PP.149~161 , 2018.09.30

Understanding the relationship among resources, social media use and hotel performance: The case of Twitter use by hotels, International Journal of Contemporary Hospitality Management , 제30권(집) , 제9호 , PP.2888~2907 , 2018.09.10

What big data reveal about social media use in the hotel industry , 관광연구 , 제33권(집) , 제5호 , PP.257~273 , 2018.08.31

Forecasting casino revenue by incorporating Google trends, International Journal of Tourism Research , 제20권(집) , 제4호 , PP.424~432 , 2018.07.02

Effects of Internationalization on Financial Performance in the Restaurant Industry: The Role of Firm Resources, 관광레저연구 , 제30권(집) , 제4호 , PP.345~363 , 2018.04.30

Social networking sites versus professional networking sites: Perceptions of hospitality students, Journal of Human Resources in Hospitality & Tourism , 제17권(집) , 제2호 , PP.200~221 , 2018.04.03

Understanding the relationship among motivation to attend, satisfaction, and loyalty of medical convention attendees, Journal of Convention & Event Tourism , 제18권(집) , 제4호 , PP.282~300 , 2017.10.02

The Impact of Online Reviews on Customer Satisfaction: An Application of the American Customer Satisfaction Index (ACSI), 관광연구 , 제32권(집) , 제5호 , PP.65~78 , 2017.08.31

Effects of self-congruity and destination image on destination loyalty: the role of cultural differences, Anatolia , 제28권(집) , 제1호 , PP.1~13 , 2017.01.02

Analyzing a Competitive Market Environment Employing SCP Theory: The Case of the US Hotel Industry, 관광레저연구 , 제28권(집) , 제6호 , PP.319~332 , 2016.06.30

관광목적지 개성이 이미지 및 충성도에 미치는 영향: 강남을 방문한 외래 관광객을 중심으로, 관광학연구 , 제24권(집) , 제2호 , PP.141~157 , 2016.02.29

<저서> 

관광사업체 해외진출 프로세스 및 장애요인 연구, 한국문화관광연구원 , 2018.11.30